Süti kezelése

Ahogy a jó munkához is szükség van egy remek szerszámra, úgy a jó webshopnak is kellenek a cookie-k adatok, hogy számodra a lehető legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani. 
Erről bővebben az ÁSZF- ben, valamint az adatvédelmi nyilatkozatban olvashatsz. 

A weboldalon történő böngészés folytatásával hozzájárulsz a sütik használatához.

hu
Kategóriák / Termékek

Így is kezelheted az MPL kötelező szállítást

2024. 03. 08. 17:39:07 ifj. Demeter Zoltán - Olvasási idő: 8 perc
Így is kezelheted az MPL kötelező szállítást

Kevés webáruház üzemeltető lehet az országban, aki ne halott volna a Postai kormányrendelet módosításáról, mely előírja 2024. március 24-től a webshop üzemeltetőknek az MPL szállítási formák felajánlását a vásárlók számára.

Az év elején bombaként robbant a hír az e-kereskedelem résztvevői között, miszerint a Magyar Kormány módosította a 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet, mely minden Magyarországon bejegyzett vállalkozás számára előírja, hogy 2024. március 28-tól az egyetlen postai szolgáltató, tehát a Magyar Posta (MPL) szállítási lehetőséget is fel kell ajánlani a vásárlók számára. 

Olyan webshop üzemeltetők számára szeretnénk egy megoldási javaslatot mutatni, akik meg akarnak felelni a kormányrendeletnek, de inkább terelnék a vevőiket az áruházukban a már eddig bevált szállítási megoldások felé.

Fordítsuk a hátrányos helyzetet kommunikációval az előnyünkre!

A rendelet túl sok támpontot nem adott a webshop üzemeltetők részére, így a részletszabályozások kidolgozása az MPL-re hárul, természetesen a hatályos törvények betartásával. Annyit már biztosan tudunk, hogy az összes MPL szállítási formát, tehát a házhozszállítás mellett az MPL Csomagautomatás, PostaPontos, valamint a Postán maradó lehetőséget meg kell jeleníteni a webshopunkban. Az MPL munkatársától kapott tájékoztatás alapján a kormányrendeletnek való megfeleléshez így nem elegendő például csupán az MPL Csomagautomata felajánlása.

Azt is biztosra vehetjük, hogy az MPL ragaszkodni fog a korábban közölt árakhoz. Szintén az MPL munkatársától kapott információk alapján, amennyiben extrém módon feláraznánk az MPL szállítási díjakat akár hitelrontást is elkövethetünk, ami akár jogi eljárást is vonhat maga után. Erről biztosat 2024. március 15-e után lehet mondani, amikor az MPL kiadja a végleges ÁSZF-et webshopok számára.

Szintén fix pont, hogy a rendelet (jelenleg) nem írja elő, hogy utánvétes fizetést fel kellene ajánlatunk a vásárlóink számára.

A webshopos Facebook csoportokban parázs vita alakult ki a “megoldásokról”. Két fő “megoldás” körvonalazódott annak érdekében, hogy a vevőink ne az MPL-t válasszák. Az egyik az MPL szállítás extrém módon történő felárazása, esetleg különböző felárak megjelenítése, valamint az irreális szállítási idő jelzése a vevőinknek. 

Nézzük a felárazást miért lehet rossz megoldás:

  • Az átlagos vevőnek biztosan nem lesz információja arról, hogy az MPL szállítási formákat nem azért találja meg az áruházunkban, mert szabad akaratunkból választottuk partnernek az MPL-t, hanem egy kormányrendeletnek felelünk meg csupán. 
  • Az átlagos vevőt a mi problémáink, törvényi előírásoknak, kormányrendeleteknek való megfelelési kötelezettségünk nem érdekli. A vevő vásárolni szeretne, és ha ebben hátráltatjuk akkor keres más megoldást, másik webáruházat.
  • A napi több tucat, vagy ennél több csomagot feladó konkurens áruházaink számára teljesen mindegy, hogy a vásárló döntése alapján MPL-el adja fel a csomagot, vagy bármelyik másik szállítási megoldással. A nagyobb forgalmú konkurenciánk egyszerűen szerződést köt az MPL-el is, napi csomagfeladással, telephelyen történő csomagfelvétellel szimplán meg fog felelni a kormányrendeletnek. Ráadásul az MPL által előírt áron. Így ha extrém módon felárazzuk az MPL szállítást jelentős versenyhátrányba is kerülhetünk.
  • Több tanulmány is igazolja, hogy a vevő a pénztár folyamatnál a legfeszültebb. Így ha azon a felületen, ahol a vásárlónak olyan “feladványt” adunk, hogy az általunk felajánlott szállítási módoknál az MPL miért kerül akár többször annyiba, mint a többi szállítócég meg fog torpanni a vásárlási folyamatban. Rosszabb esetben válaszokat fog keresni. Ha a vevő talál választ arra a kérdésre, hogy például a GLS Csomagautomata miért 1490 Ft, míg az MPL Csomagautomata miért 4990 Ft azon csak veszíthet egy webáruház üzemeltető.
  • Ebből a problémából adódik hogy az átlag vevő számára a GLS szállítás és az MPL szállítás ugyanaz. Amennyiben a számára nagyjából azonos szolgáltatások között azt tapasztalja, hogy többszörös az ár különbség nem fogja érteni a jelentősen eltérő árak okát, ezzel a már felépített bizalmat rombolhatjuk le néhány pillanat alatt.

Nézzük az extrém szállítási idő miért lehet rossz megoldás:

  • Egyértelmű üzenetet küldünk a vásárlónak, hogy az MPL választása csupán nyűg számunkra. Nem akarunk a vevővel foglalkozni. Nem  igazán fogja érteni a vásárló az extrém szállítási idő okát. Akár arra is gondolhat hogy büntetjük azért, mert az MPL-t választaná bármilyen okból. 
  • A napi több tucat, vagy ennél több csomagot feladó konkurens áruházaink nem fogják ezt az üzenetet küldeni a vásárlók számára, így egy pillanat alatt a konkurens webshophoz irányítottuk át a vásárlót.

Abban minden webshop üzemeltetőnek igaza van, hogy a vevő a szállítási forma kiválasztásánál, ezzel a rendelés véglegesítésénél két tényező alapján hozza meg a döntést: mennyibe fog kerülni a szállítás, és mikor kapja meg a csomagot. Minimális árkülönbséggel akár még terelhető is a vevő két azonos szállítási megoldás között. 

Azok számára, akik kevés csomagot szeretnének az MPL-el küldeni a felárazás a fent említett okok miatt nem járható út, az extrém szállítási idő sem ideális megoldás. 

Mit lehet tenni ilyen helyzetben? 

A MoziShop.hu áruházban egy kifinomult kommunikációval találkozhatunk, apró trükkökkel vegyítve, melyek használatával úgy tudjuk terelni a vevőt a döntése meghozatalánál, hogy a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad. 

Nézzük a részletes magyarázatot, indokokkal, hogy mi miért fog történni a webshopban

  1. A három legnépszerűbb szállító cég Magyarországon, rangsor szerint a GLS, a Foxpost, majd az MPL. 
  2. Magyarországon 3155 település található. A GLS 1500 automatával, illetve 400 településen közel 1000 csomagponttal, a Foxpost közel 300 településen mintegy 8000 rekesszel van jelen a csomagautomatás szállítási piacon. Ebből adódik, hogy jelentős azon települések száma, ahol az “olcsó” csomagautomatás, csomagpontos szállítást kizárólag az MPL tudja megoldani az összesen közel 2500 (automata, PostaPont, postán maradó)átvételi pontjával. Magyarán: az a vevő is talál megfelelő olcsó szállítási megoldást, akinek a GLS, vagy a Foxpost jelen pillanatban nem opció. 
  3. Azoknak a vásárlóknak, akiknek az MPL tökéletes megoldás boldogan várnak azért 2-3 napot, hogy ne az eddig számukra drága, házhozszállítás legyen alternatíva.

Ennyi bevezető után nézzük a megoldást.

Pontosan azért, mert az MPL a harmadik legnépszerűbb szállító cég az országban, tudva azt hogy jelentős azon vásárlóréteg, akik számára az “olcsó” szállítást kizárólag az MPL tudja jelenleg biztosítani a MoziShop.hu kezdő oldalán kommunikálva van, hogy a vevő dönthet akár az MPL szállítás mellett is. 
Kötelező MPL szállítás

Mit érünk el azzal hogy már a nyitó oldalon kommunikáljuk az MPL-t?

Azon vásárlókat is megszólíthatjuk, akik számára az MPL az egyetlen, vagy esetleg elfogadható megoldás szállítás terén.

Kötelező MPL szállítás

A következő lépés az MPL Csomagpont, PostaPont, postán maradó, valamint az MPL házhozszállítási információknál a világos, egyértelmű, korrekt tájékoztatás. A MoziShop.hu-nál röviden leírják, hogy mire kötelezi a magyarországi webshopokat egy kormányrendelet. Feltűntetik, hogy mint jogkövető vállalkozás a kormányrendeletnek a hatályba lépéstől megfelelnek. Tájékoztatja a vevőt, hogy ez extrém terhelést jelenthet az MPL számára, így akár 2-3 munkanapos késés is előfordulhat, ami nem a webshopot üzemeltető hibája. 

Mit érünk el ezzel a kommunikációval?

Bizalmat építünk a vevőben, aki az MPL szállítást választaná csupán azzal, hogy webáruházat üzemeltető vállalkozás az első pillanattól megfelel a jogszabályi előírásoknak. Ha ebben megfelel a MoziShop.hu az előírásoknak, akkor jogosan gondolhatja a vevő hogy jogi szempontból a webáruházban minden rendben van. Előre jelezzük az esetleges későbbi kézbesítést, így ezzel tud kalkulálni a vevő. Akinek ez nem feltétel nem felel meg tud választani szabadon további szállítási lehetőséget. 

A MoziShop.hu 2-3 plusz munkanapot jelez előre, ami egy vállalható, a vevő számára könnyen elfogadható időtartam. Nincs olyan üzenete, hogy ez az egész csupán nyűg számunkra, elsőre elfogadhatja hogy a késéssel az MPL lehet a hibás, hiszen terheltek a kormányrendelet miatt. Fontos a feltételes módban történő fogalmazás, hiszen így az MPL később semmilyen jogi eljárást nem indíthat a vállalkozásunk ellen. Nem állítunk semmit az MPL-ről, nem tüntetjük fel negatív színben. 

A következő lépcső a szállítás kiválasztása a webáruház pénztár oldalán. Tudva, hogy nem minden vevő olvassa el a szállítási információkat, így az összes MPL-es szállítási lehetőségnél feltüntetik a tájékoztató szöveget. 
Kötelező MPL szállítás

Miért szerepel harmadik szállítási formaként az MPL, és miért pont a csomagautomata? 

Azt nem tudjuk elkerülni, hogy ne válassza egyik vevőnk sem az MPL-t, nem is ez a cél. A csomagszám minimalizálása, ezáltal a webshop üzemeltetőre nehezedő plusz terheken lehet enyhíteni. Akinek az ár számít a szállításnál tudja választani az MPL-t, azonban tájékoztatjuk hogy az kedvező árnak 2-3 plusz munkanap is lehet a következménye a szállításnál. Akinek az MPL tökéletes megoldás, hiszen más a környezetében nem érhető el boldogan vár 2-3 plusz munkanapot. Akinek pedig az idő tényező fontos a következő szállítási módoknál egyből megtalálja azokat a szállítási opciókat, aminél nem kell plusz szállítási idővel kalkulálni. 

A csomagautomaták a legnépszerűbb szállítási formának minősülnek jelenleg a vevők körében. Így ezt érdemes kiemelt helyen megjeleníteni. 
Kötelező MPL szállítás

Miért az utolsó szállítási lehetőségek között jelennek meg a további MPL szállítási opciók?

A válasz egyszerű. Az MPL Csomagautomatánál már találkozhatott a vevő az információval, hogy lassabb szállításra kell számítania. Felesleges még háromszor megismételni, inkább ajánlani kell olyan megoldást a vevőnek, ahol nem kell várnia esetleg a szállításra.

Végső mozzanat a rendelés állapot váltó e-mail beiktatása MPL szállítás esetén. Erre a legegyszerűbb “a rendelés a futárnak átadva” üzenetünk helyett egy “MPL” üzenetet küldeni azok számára, akik mégis az MPL szállítást választották. Ebben ismételjük meg a figyelmeztetést, hogy a szállítási idő csúszhat az MPL esetleges leterheltsége miatt.

Honnan a tapasztalat a MoziShop.hu esetében, hogy ezzel a megoldással csökkenthetjük az MPL-el történő feladásokat?

A MoziShop.hu-nál eddig két szállítási cég volt elérhető, a GLS, teljes szortimenttel, valamint a Foxpost, ott viszont kizárólag csomagautomatás szállítással. A GLS esetében telephelyi felvétel történik, a Foxpost esetében azonban egy csomagautomatáig kell vinni a csomagokat. A GLS Csomagautomata, csomagpont és a Foxpost is 1390 Ft áron érhető el az áruházban, azonban a Foxpost esetén jelezve van a 2-3 napos plusz szállítási idő az automaták esetleges telítettsége miatt. 

A MoziShop.hu közel 1.5 éves tapasztalatai alapján csupán a 2-3 napos plusz szállítási idő jelzése miatt a vevők tizede választja csupán a Foxpost automatát. 

Mennyiért árazza a MoziShop.hu az MPL szállítást?

Az MPL Csomagautomata, PostaPont és postán maradó esetén 2000 Ft értékű vásárlásig 990 Ft + 300 Ft csomagolási költség, 2001 Ft feletti vásárlásnál 990 Ft. A 2000 Ft alatti rendelések esetén a 300 Ft csomagolási díj indokolt, a vásárló felé nem szorul magyarázatra, extrém túlárazás sem történt, így az MPL hitelrontásért vélhetően nem fog eljárást indítani a webshop üzemeltetőivel szemben. 

MPL házhozszállítás esetén hasonló a metódus, 2000 Ft-ig történő vásárlás esetén 1990 Ft + 300 Ft csomagolási költség, 2000 Ft feletti vásárlás esetén 1990 Ft (10 kiló feletti csomag nem jellemző a MoziShop.hu-nál). 

A vásárlási összegtől függetlenül az MPL esetén ingyenes szállítást nem fog biztosítani a MoziShop, ahogy utánvétes fizetési lehetőséget sem.

Azt elkerülni, hogy senki ne válassza az MPL szállítást nem fogjuk tudni. Azonban időt, energiát tudunk spórolni, ha egy héten egy, maximum két alkalommal kell postára mennünk a csomagokkal. Érdemes lehet már most érdeklődni a helyi postán, hogy mikor van az az idősáv, amikor kevesen fordulnak meg a postán, a feladásokat pedig ebben az idősávban intézni.

Tartalomhoz tartozó címkék: MPL Tippek